РМО вчителів зарубіжної літератури та російської мови
Методичний кабінет
Долинської районної ради
Емоційний інтелект і сучасний урок
російської мови та зарубіжної літератури
На сторожі емоційного
інтелекту людини – Слово!
Вчитель
КЗ «Новогригорівська
Перша ЗШ І – ІІІ ступенів
Долинської районної ради»
Крижановська
Т.Я.
2018-1019 н.р.
Урок літератури сьогодні й завтра – це оволодіння мистецтвом спілкування,
спільного пошуку істини. Сама словесність відкриває безмежний світ, в якому
можна невтомно працювати над собою –
здобувати знання, розвивати саморефлексію, самоаналіз, самооцінку, самосвідомість, уміння керувати
своїми емоціями.
Соціальна значимість мистецтва слова визначається рівнем
впливу художніх образів на внутрішній світ людини, на всі напрямки її
соціальної діяльності.
Ф.М.Достоєвський відзначав, що в процесі спілкування з
мистецтвом художні враження «поступово нагромаджуючись, пробивають з розвитком
серцеву кору, проникають у серце, в його сутність, і формують людину». При цьому,
передаючи людям цілісний конкретно-почуттєвий соціальний досвід, мистецтво
використовує феномен емоційної пам’яті людини, яка в багато разів сильніша за
раціональну.
Емоційна пам'ять, як зазначають І.А.Зязюн, Г.М.Сагач,
надзвичайно тривка і формується як «пам'ять серця» без усякого заучування.
Будучи людинознавством, література зображає не тільки людські взаємини,
джерело почуттів, але й величезною силою проникнення у внутрішній світ людини
виражає найглибші почуття, показуючи їх як спонукальну силу вчинків і взаємин
людей. Отже, змістом літературної освіти з точки зору проекції на життєво
важливі компетенції слід вважати не знання-інформацію, а плекання – людини духовної, розглядаючи при цьому
емоції як складову інтелектуального капіталу педагога.
Учитель має взяти до уваги, що справжній урок літератури
це:
–
спільний пошук
істини вчителем та учнями;
– лабораторія культури мислення;
– мотивація навчання як головне, на що слід спрямувати
педагогічний пошук;
– урок інтелектуальний та емоційний;
– співтворчість учителя та учнів має досягти такого рівня,
щоб духовні споживачі піднялися до рангу творців.
Основна ж ідея
такого навчання – знання не з примусу, а з цікавості, що досягається завдяки
ефекту здивування. У нашій пам’яті залишає слід
лиш те, що нас вражає. І вчитель не має
права забувати, що розумовий розвиток накладається на емоційний.
Дослідження зарубіжних учених вже давно
довели, що високий рівень загального інтелекту(IQ) не гарантує його володареві
успіху в кар’єрі або щастя в особистому житті. Не дивлячись на те, що наша
культура й досі сконцентрована на отриманні академічних знань і абсолютно
ігнорує емоційний інтелект (EQ), саме від нього залежить успіх кожного. На
відміну від IQ, рівень якого багато в чому визначений генами, рівень EQ залежить
від зусиль самої людини. Розвиток емоційного інтелекту – складна робота, але
саме вона підвищує особисту ефективність.
Емоційний інтелект (англ. Emotional
intelliqence) – група ментальних здібностей, які сприяють розумінню власних
емоцій та емоцій оточуючих.
Складові EQ:
· самосвідомість;
· самоконтроль;
· симпатія;
· навики спілкування;
· мотивація.
Рівень EQ залежить не лише від формування і
вміння розкриватися під час уроків, а й від рівня EQ батьків, від типу
мислення, темпераменту.
Актуальність проблеми полягає в тому,
що виникає гостра потреба розвитку потенціалу емоційного інтелекту людини задля
її ефективної соціальної адаптації та успішної самореалізації, а також у тому,
що емоційний інтелект є однією з головних складових у досягненні максимального
успіху в житті та відчуття щастя. Як правило, дорослі зосереджують свої
зусилля тільки на тренуванні дітей в різних учбових уміннях. Забувають, що
дитина в школі не тільки читає, пише й обчислює, але й роздумує, хвилюється,
переживає, оцінює себе, своїх друзів. І допомагати їй треба, перш за все,
в розумінні самої себе й свого місця в колективі, свого значення у
взаємодії з учнями й вчителями. Допомагати в пошуку своїх ресурсів, утвердженні
віри в себе, своїх можливостей і сили для подолання шкільних труднощів. Тоді
дитина в школі буде пізнавати не тільки зовнішній світ, але й самого себе. У
цій гармонії шкільна стежка буде впевненим радісним початком широкої
та успішної дороги життя. Бо майбутнє людини значною мірою
залежить від його емоційного інтелекту.
Концептуальною основою технології є теорія
«емоційного інтелекту». У сотому році до нашої ери філософ Набліс Сірус сказав:
«Керуйте Вашими почуттями, поки Ваші почуття не стали керувати Вами».
Стосовно EQ побутує дві різні думки.
Дж.Мейер вважає, що підвищити рівень EQ
неможливо, тому що це не розвивається, а Д.Гоулман переконаний у протилежному,
тому що нервові шляхи мозку продовжують розвиватися до середини людського життя.
Ян Амос Каменський сформував «золоте правило»
дидактики: «Нічого немає в інтелекті, чого не було б у відчуттях». Саме через
емоції, відчуття розглядаються твори зарубіжних письменників на уроках зарубіжної літератури.
Особливе місце на уроках
світової літератури займають кольорові
картки настрою, використання музики, живопису, «доріжки емоцій»
Крім того,слід
використовувати ілюстративні матеріали:
набір листівок і фото за темами шкільного курсу літератури, альбоми „Письменник
в образотворчому мистецтві”, „Письменник в портретах, ілюстраціях і документах”
та репродукції картин видатних художників світу.
Дуже
важливу роль для емоційної атмосфери виконує оформлення класу. Якщо тема –
пейзажна лірика про осінь, то букет осіннього листя буде доречним.
В.Сухомлинський вважав, що перше знайомство дітей з казкою, билиною має
проходити у спеціально обладнаній кімнаті казок; з науково-фантастичною та
пригодницькою літературою – в кімнаті думки; а твори про природу Сухомлинський
вивчав не в приміщенні, а на природі: в полі, лісі, на березі ріки.
Для реалізації поставленої мети впроваджую також
ряд інтерактивних методів і технологій. Оскільки емоційний інтелект краще
проявляється в груповій роботі, то використовую на уроках роботу в групах або
парах.
Для того,
щоб методи використовувалися у повному обсязі, необхідно ознайомити дітей із
правилами поведінки під час проведення таких уроків.
Правила для учнів:
Кожна думка важлива.
Не бійся висловитися!
Ми всі – партнери!
Обговорюємо сказане, а не людину!
Обдумав, сформулював, висловив!
Говори чітко, ясно, красиво!
Вислухав, висловився, вислухав!
Тільки обґрунтовані докази!
Вмій погодитися і не погодитися!
Важлива кожна роль.
Ми всі – партнери!
Обговорюємо сказане, а не людину!
Обдумав, сформулював, висловив!
Говори чітко, ясно, красиво!
Вислухав, висловився, вислухав!
Тільки обґрунтовані докази!
Вмій погодитися і не погодитися!
Важлива кожна роль.
Пропоную низку завдань для учнів 5-9 класів, до
виконання яких можна залучати учнів з різним рівнем знань.
Наприклад, учениця 6
класу склала такий сенкан до емоції злість
Злість
Негативна,
всеохоплююча
Ламає,
нівечить, тривожить
Дарує
біль і розчарування
Емоція
Прийом «Вільне письмо»
Протягом 5
хвилин напишіть свої думки з приводу запитання без зупинки, не даючи собі часу
на роздумування.
·
Що було б із людьми, якби їм не допоміг Прометей?
Форма роботи «Мікрофон»
Учні можуть задати запитання або сказати щось
важливе по вивченому творові. Мікрофон уявний, кожен учень має висловлюватися
логічно й точно. Наприклад, можна взяти такі запитання для обговорення:
-
Чому Чарльз Діккенс змінив ставлення героя до свята Різдва?
Щодня ми створюємо з учнями маленьке диво – Його Величність Урок, на якому плекаємо Слово у долонях серця, намагаючись відчути його аромат і силу. І якщо це вдається – переживаємо духовне очищення
МЕНТАЛЬНІ КАРТИ COGGLE
ЯК СУЧАСНИЙ ІНСТРУМЕНТ ДЛЯ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ТА УЧНЯ
Інноваційна спрямованість навчального процесу призводить до корінних змін у педагогічній практиці, спрямування методів на усвідомлене і творче навчання учнів, розвиток їхніх особистісних якостей – самостійності, творчого підходу, ініціативності, наполегливості, самооцінки тощо. Ментальні карти ідеально підходять для використання у школах, можуть бути застосовані у будь-яких видах завдань, залучають учнів різного віку до активного творчого мислення, організації й вирішення проблем. Гнучкість цих карт дозволяє розглядати будь-яку тему або навчальне питання. Інтелектуальна карта чи ментальна карта, карта пам’яті, карта думок… На українську мову термін “mind map” перекладають по-різному, але його суть від цього не змінюється. [1]
Саме поняття вперше ввів Тоні Б’юзен (Tony Buzan) у 1970 році. Спершу “mind map” означало “хороша форма для нотаток”. Пізніше Б’юзен пояснює техніку майнд меппінг як “багатогранний пристрій для тренування, що розвиває кожний ментальний м’яз розуму” [2].
Залежно від обсягу або застосування Тоні Бьюзен розрізняє такі типи ментальних карт:
– стандартні карти (standard maps). Це безліч класичних ментальних карт, що служать для засвоєння, запису ідей і розкриття власної індивідуальності;
– швидкісні карти, або карти-блискавки (speed maps). Ці ментальні карти стимулюють розумові процеси (що я знаю з цієї теми). Картою може стати, приміром, короткий одноколірний конспект, зроблений перед уроком;
– майстер-карти (master maps). Це дуже об’ємні карти до цілої галузі знань, наприклад за матеріалами одного семестру. Вони часто складаються безперервно і призначені для загального огляду з усієї теми;
– мега-карти (mega maps). Пов’язані одна з одною, карти називаються мега-картами. Центральна карта (з відносно малою кількістю рівнів) пов’язана з наступними картами, у яких представлені деталі або додаткові аспекти [1].
Інтелектуальні карти охоплюють і допомагають записати, запам’ятати, з’єднати і вивести інформацію візуально. Створюються вони на папері (оригінальний спосіб) або ж за допомогою програмного забезпечення, яких існує вже досить багато. Основні елементи карти – ключі (або їх ще називають тригери) слова і малюнки, кожен із яких символізує конкретний спогад, сприяє виникненню нових думок та ідей і таким чином допомагає повніше використовувати можливості розуму.
Пропонуємо 10 правил створення ментальної карти
1. Починаємо з центральної ідеї посередині чистого аркушу, використовуючи малюнок і хоча б 3 кольори.
2. Використовуємо картинки, символи, коди і заповнюємо ними весь вільний простір.
3. Вибираємо ключові слова і друкованим текстом наносимо на гілки, використовуючи верхній та нижній регістр.
4. Кожен елемент (слово/картинка) повинен мати власну гілку.
5. Лінії повинні бути з’єднані, починаючи від центральної ідеї. Центральні лінії товстіші, органічні і текучі. Всі наступні гілки стаючи тоншими в залежності від радіального розходження від центру.
6. Робимо лінії такої ж довжини, як і слово/картинка.
7. Використовуємо кольори на власний розсуд і на всій карті пам’яті.
8. Розробляємо свій особистий стиль майнд меппінгу.
9. Використовуємо акценти і показуємо асоціації на своїй карті пам’яті.
10. Зберігаємо ясність інтелектуальної карти, використовуючи радіальну ієрархію в цифровому порядку, або охоплюючи всі гілки [2].
Щодо способу створення ментальних карт, доцільно виокремити безкоштовний та зручний онлайн – сервіс Coggle.it. Цей Інтернет – інструмент передбачає окрім тексту використання в схемах малюнків, покликань на інші Інтернет – сторінки, зміну кольорів, збереження готової схеми в декількох форматах (PDF чи PNG) та інтеграцію з Google Drive, код для вбудовування в блог чи сайт. Його можна використовувати для спільної роботи через мобільні пристрої. Сервіс дозволяє завантаження адресної книги Google акаунтів і навіть вибір колег для спільної роботи.
Coggle – це інтерактивна робоча поверхня, що надає можливість розміщувати необхідну інформацію в зрозумілому та креативному вигляді, а також ділитися нею з колегами чи учнями. З часом замітки можна редагувати чи видаляти, відкривши детальну історію змін. Цей сервіс цікавий, простий у використанні і, головне, має безкоштовну версію.
При викладанні української мови та літератури інтелектуальні карти доцільними будуть на різних етапах уроку. Наприклад, візуально укомплектований матеріал полегшує сприйняття нової інформації або стає підсумком вивченої. Зручності додає функція збереження на жорсткий диск, тобто перетворення онлайн – схем у простий роздатковий матеріал. http://vumosh.blogspot.com/p/blog-page_46.html
Coggle також можна використовувати на уроках літератури в якості створення різноманітних інфографік, зокрема кластерів. Це дозволяє залучити учнів до творчого мислення, усебічного аналізу проблемного завдання та пошук його нестандартного рішення. https://padlet.com/lunnatvik/11ps0nxl824g/wish/61673583
Окрім цього, такі карти можна створювати як результат будь-якої проектної роботи, як випереджальне домашнє завдання, як елемент самостійної роботи тощо. За умови грамотно підготовлених учнів та наявності відповідної матеріально – технічної бази, ментальні карти суттєво пожвавлять урок та стануть сучасним його доповненням.
Інновації будують нову систему освіти, нові методи і принципи виховання, нововведення в педагогічну майстерність. Але треба, щоб ці нововведення не завадили навчальному процесу, не стали предметом новаторсько – методичних перегонів, а були лише інструментами зміни класичної форми навчання дітей. Необхідно пам’ятати, що технології не замінять педагога, проте вчитель, який використовує в роботі технології замінить того, хто ними не володіє.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Машкіна В. Використання ментальних карт як інноваційних засобів викладання географії/ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: file:///C:/Users/%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%88%D0%B0/Downloads/4115-8715-1-SM.pdf
- http://world-ny.com/mind-mapping-technique/
- http://itstechnology.ru/page/poznajomimosja-z-mentalnimi-kartami
- http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/soc_gum/znpip/1/2012_33/Drozdov.pdf
Немає коментарів:
Дописати коментар